» » Razmerje med kalcijem in fosforjem

Razmerje med kalcijem in fosforjem

Objavljeno v Surova hrana za pse | 0

Zdaj, ko smo sprejeli dejstvo in v praksi ugotovili, da surovo meso pri psih ne povzroča agresije, se je takoj pojavila nova potreba po zastraševanju tistih, ki so se odločili, da bodo psom pripravljali hrano doma: razmerje med kalcijem in fosforjem.

  • Ali boš lahko zagotovil optimalno razmerje kalcija in fosforja?
  • Ali veš, koliko miligramov kalcija in fosforja vsebuje katero živilo?
  • Ali veš, koliko kalcija in fosforja potrebuje tvoj pes in ali veš, katera živila moraš točno dajati, da ne bo prišlo do pomanjkanja ali presežka?

Jasno je, da na taka vprašanja ne zna odgovoriti noben laik. Ali zase veš, koliko kalcija in fosforja dnevno zaužiješ, če je razmerje idealno ali pa prihaja do presežkov?
Jaz priznam – ne vem koliko miligramov in mikrogramov kalcija in fosforja pes rabi na dan, ne vem, koliko železa potrebuje, A vitamina in kako moram narediti popolno razmerje omega-3 in omega-6 maščobnih kislin, vem pa, da je raznolika hrana ključnega pomena.

In preden povežemo razmerje med kalcijem in fosforjem s hrano za pse, se za trenutek ustavimo še pri naši, „človeški“ hrani, ker glej ga zlomka: idealno razmerje med kalcijem in fosforjem ni specifična potreba v pasji ali mačji hrani, ampak ima enako pomembno funkcijo tudi v prehrani ljudi – pravzaprav sta to najpomembnejša minerala v telesu!

Kalcij ali  „Pij mleko, da boš rasel“

Razmerje med kalcijem in fosforjem mora biti 2:1. Mlečni izdelki so dober vir klacija, poskrbeti pa moramo tudi za optimalen vnos fosforja.
Razmerje med kalcijem in fosforjem mora biti 2:1. Mlečni izdelki so dober vir klacija, poskrbeti pa moramo tudi za optimalen vnos fosforja.

Verjetno se čisto vsi zavedamo pomena, ki ga ima kalcij: v prvi vrsti je gradnik kosti, zob, nohtov, ima pomembno vlogo pri delovanju mišic, prebavnih encim itd. Če ne poskrbimo za zadosten vnos kalcija, tvegamo upočasnjeno rast (pri otrocih in mladostnikih) ter osteoporozo pri starejših ljudeh. Povečane potrebe bo kalciju ima odraščajoča mladina, nosečnice in starejši ljudje, za odraslega človeka je priporočen dnevni vnos od 1000 do 1300 mg kalcija na dan. Absorpcija kalcija je veliko bolj učinkovita, če je v živilu prostoren tudi kalcijev najboljši prijatelj, fosfor.

Odličen vir kalcija je tudi zelenolistnata zelenjava, ki ne vsebuje oksalne kisline, pa ne zato, ker bi oksalna kislina bila strupena, ampak zato, ker zavira absorpcijo kalcija. Brokoli, ohrovt in zelje so recimo najbolj znani rastlinski viri kalcija, poleg seveda že zgoraj omenjenih mlečnih izdelkov. Če ne zagotovimo primernega vnosa kalcija pride do upočasnjene rasti (to je sploh pomembno pri odraščajočih) ali osteoporoze, zaradi prevelikega vnosa pa lahko pride do ledvičnih kamnov.

Fosfor

Fosfor je takoj za kalcijem najpomembnejši mineral, ki ga potrebujemo za zdrave kosti in zobe in za normalno delovanje drugih funkcij v telesu. Razmerje med kalcijem in fosforjem mora biti 2:1 ali, povedano drugače, vnos fosforja mora biti 1-krat manjši kot vnos kalcija. Če je vnos fosforja večji kot je vnos kalcija, škodi zdravju kosti in moti absorpcijo vitamina D. Priporočen vnos fosforja za odrasle je 700 mg, a glej ga zlomka: po raziskavi, ki jo je naredila EFSA (European Food Safety Authority) odrasli prebivalci Evropske unije zaužijemo bistveno preveč fosforja kot je priporočeno, med 1000 mg in 1400 mg, kar v praksi pomeni, da je idealno razmerje med kalcijem in fosforjem porušeno. 

Tako je – preberi še enkrat. Ljudje jemo popolnoma zgrešeno in pazi to, hre za razmerje med kalcijem in fosforjem, eno izmed najbolj pomembnih razmerij v našem telesu in samo enega imamo (telo namreč).
Del krivde za prekomeren vnos fosforja se skriva tudi v tem, ker je fosfor v obliki fosfatne soli kot aditiv dodan različnim predelanim živilom (različne salame, siri, paštete, hrenovke, čokolada…).

Fosfor se nahaja predvsem v mlečnih izdelkih, ribah in mesu. Do pomanjkanja praktično ne more priti (razen pri dolgotrajnem stradanju), prevelik vnos pa škodi absorpciji kalcija (hm, a prav to se očitno dogaja!).

Dejstvi sta torej dve:

  • razmerje med kalcijem in fosforjem je v človeški prehrani enako pomembno kot v hrani za pse
  • ljudje zaužijemo bistveno več fosforja kot kalcija, torej ravno obratno, kot naj bi bilo idealno

Kljub vsemu, še nikoli nisem slišala nobenega ne reči: ne, tega pa ne smem, ker sem danes pojedel že dovolj fosforja. Ali pa: joj, danes moram nujno pojesti še nekaj kalcija, da bo razmerje popolno. Prav tako so zelo redki tisti, ki se po soncu sprehajajo samo zato, da bi dobili D vitamin. Saj veste – 15 min izpostavljenosti soncu zadosti dnevnim potrebam D vitamina. Kako bomo preživeli zimo, ne vem. Mogoče v solariju 🙂

Mimogrede, razmerje med kalcijem in fosforjem ni edino, na katerega moramo paziti, enako pomembno je tudi razmerje med omega-3 in omega-6 maščobnimi kislinami, ampak glej ga zlomka, spet je porušeno: zaradi (prekomernega) uživanja rastlinskih olj in oreščkov v naše telo namreč vnesemo preveč omega-6 maščobnih kislin. Prevelik vnos omega-6 pa vpliva na slabšo absorpcijo omega-3 – pa verjetno tega do zdaj sploh niste vedeli. Tako da… ja, če tako razmišljaš niti kosila ne moreš več pojesti v miru.

Prepričana sem, da bi kakšen nutricionist gotovo naštel še enkrat toliko pomembnih razmerij in dobrih odnosov med vitamini in minerali (saj veste, da se vitamin C bolje absorbira z železom in da je korenček bolje uživati kuhan, ker v taki obliki vsebuje več karotena?), ampak načeloma je pravilo kombiniranja in načelo zdrave hrane zelo enostavno: z raznoliko in pisano hrano v telo vnesemo različne hranilne snovi in tako poskrbimo za širok spekter vitaminov in mineralov. Zelenjava naj bo v pisanih kombinacijah, ogljikovi hidrati naj bodo kvalitetni in uživajte čim bolj različne beljakovinske vire. Po enakem principu hranite tudi vašega psa.

Razmerje med kalcijem in fosforjem pri psih

Odrasli psi potrebujejo cca. 50 mg kalcija na dan na kilogram telesne teže, 10 kg pes bi torej potreboval 500 mg kalcija na dan, seveda ob pravilnem vnosu fosforja. Poleg raznolike prehrane, so pri doma pripravljeni pasji hrani najboljši vir kalcija in fosforja v pravem razmerju surove kosti, jajca z lupino vred – ta vsebujejo idealno razmerje, torej 2:1 ali pa samo posušene jajčne lupine, ki jih dodajmo v hrano. Če v pasjo prehrano ne vključujete kosti ali jajčnih lupin, imate na voljo pa imate tudi cel kup prehranskih dopolnil (recimo alge), ki jih lahko uporabljate kot kompenzacijo. Govorim seveda o povprečno starem in zdravem psu, medtem ko je treba mladičkom in odraščajočim psom nameniti več pozornosti (sploh mladičkom velikih pasem), saj je v tem obdobju potreba po vnosu kalcija povečana, ker se gradi okostje in se s tem postavlja temelj za celo življenje; premajhen ali prevelik vnos lahko pustita trajne posledice, a niti briketi niso 100 % zagotovilo, da je vnos optimalen! Prehrana pasjih mladičev je poglavje zase in bi na tem mestu vzela preveč prostora za nadaljnje razpravljanje. Ampak – enako velja za človeške otroke in odraščajočo mladino.

Kosti

Obstajajo različne teorije, koliko kosti hraniti, odvisno je od tega, ali so mesnate ali gole (ni priporočljivo), nikoli pa ne smejo biti kuhane. Važno je, da najdete sistem, ki odgovarja psu: nekateri mesnate kosti vključujejo v dnevne obroke, drugi hranimo na tedenski ravni, v prehrano pa dodajamo med drugim tudi posušene jajčne lupine. O tem, kakšna količina je prava, obstaja toliko razprav, kolikor je ljudi in verjetno nikoli ne bo enotnega recepta.

Et pure si muove.

Razmerje med kalcijem in fosforjem je pomembno, ampak OBA, tako ti kot tvoj pes potrebujetato to idealno razmerje, ampak v mineralsko in vitaminsko analizo človeških obrokov se ne spuščamo, ker nam je itak vse jasno (sarcasm:on). Če lahko ZASE pripraviš hrano in si relativno zdrav človek, lahko enako dobro poskrbiš tudi za psa. Upoštevaj načelo raznolikosti, če pa te res skrbi okoli optimalnega vnosa lahko to rešiš tako, da kupiš primerna prehranska dopolnila in pri doziranju upoštevaš navodila proizvajalca. V vsakem primeru pa bo treba narediti spremembo tudi v naši prehrani, saj nam tolikšen vnos fosforja na dolgi rok gotovo ne bo koristil.

Viri:

EFSA
Nutritional Influences and the Role of Diet
Fosfor in kalcij v prehani psov: tabela
Nutris – kalcij
Nutris – fosfor
Martin Zucker: Veterinary’s guide to natural remedies for Dogs
Spletna stran in vsebine na njej niso nadomestilo za veterinarski nasvet. Avtor ne prevzema nobene odgovornosti v zvezi z morebitno škodo, ki bi nastala zaradi uporabe in/ali nepravilne interpretacije podatkov in informacij.
Lena Gregorčič
Sledi Lena Gregorčič:
Najraje se sprašujem o tistem, kar večina smatra za samoumevno in še toliko raje plavam proti toku - je veliko večji izziv in brez izzivov mi je v življenju dolgčas.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.